Olen tässä nyt kuluttanut koulunpenkkiä ja luentosalien nihkeitä tilansäästötuoleja pitkälti toistakymmentä vuotta ja tehnyt samalla pieniä huomioita ympäristöstä. Kokemusta on siis sekä ammattikorkeakoulu- että yliopistoluennoista, joten teenpä tällaisen pikku muistutuslistan sekä luennoitsijoille että opiskelijoille.
Ope!
- Älä sano koskaan "vielä viimeiseksi..." sillä siinä vaiheessa 3/4 salissa istuvista alkaa pakata muistiinpanojaan mappiin, avaamaan ja sulkemaan penaalia ja pakkaamaan laukkuaan. Ihan hiljaa myös 50 ihmistä kuiskaa kaverilleen että syödäänkö salaattia vai hampparia tänään. Viimeinen slaidi jää siis auttamatta epämääräisen hälinän alle.
- Jätä aikaa viimeiselle "oliko jotain kysyttävää" -kysymykselle. Mikään ei ole kiusallisempaa kuin kysyä jotain koko luennon ajan askarruttanutta asiaa kellon hivuttautuessa jo jatkoajalle ja kun kaikki muut vain odottavat pääsevänsä purkautumaan ulos siitä tunkkaisesta luentosalista. Siinä vaiheessa oikein tuntee muiden vihaiset katseet niskassaan kun nostaa kätensä ylös.
- Pienessä salissa takapenkin kuiskuttelijat häiritsevät muutakin kuin luennoitsijaa, mutta jos kanssaopiskelija sanoo että "nyt naamat umpeen", tulee ikäviä katseita ja huomauttajan naama kyllä pistetään muistiin. Annoin juuri historian luennoitsijalle palautetta, että ihan rohkeasti voi sanoa peräpenkin kikattelija-Pipsalle ja boomari-Repelle että turpa tukkoon.
- Pieni itsereflektio ei ole myöskään pahitteeksi, valitse siis oletko hyvä luennoimaan vai onko sinulla hyvät slaidit. Jos on hyvä luennoitsija, muistiinpanot suorastaan juoksevat innokkaiden opiskelijoiden muistivihkosiin ja asioista keskustellaan vielä lounaalla luennon jälkeenkin. Jos kuitenkin tiedostat olevasi heikompi verbaalisessa ulosannissasi, on turvallista tehdä hyvä diashow, jossa slaideissa tulee ilmi tärkeät asiat ja luennon kulun voi tarkistaa niistä. Tällöin mielenkiinto säilyy paremmin kuuntelijoillakin, jolloin on tarpeen napata vain tärkeimmät pointit ylös. Pahimmassa tapauksessa puhuja pomppii aiheesta toiseen, istuu koneen näytön takana edessä ja slaidit ovat täyttä hepreaa tai niitä ei ole. Eräs nimeltä mainitsematon kasvatustieteen luennoitsija oli oikein erikoistunut siihen, miten saadaan aikaiseksi mahdollisimman huonoa opetusta. Lauseet jäivät usein kesken hänen aloittaessaan jonkun asiaan löyhästi liittyvän tarinan, eivätkä ne jatkuneet koskaan, jolloin itse esimerkin pointti jäi vähintäänkin hämäräksi. Diat olivat joko word-tiedostossa olevia sanaluettelohirvityksiä tai sitten niitä ei ollut. Aihe itsessään oli todella kiinnostava ja kirjallisuutta tulikin luettua innolla, mutta luennolla ei kyllä istunut kovin mieluusti. Viimeinen niitti oli kun hän yritti muistella erästä kuuluisaa vankilakoetta, mutta sekin meni aivan päin mäntyä vuosiluvusta ja kestosta lähtien.
- Suomessa saa opiskella yllättävän vapaasti, valitse siis tarkoin oppisuuntasi. Älä valitse ainetta, jossa et jaksa keskittyä. Ja vaikka et jaksaisikaan keskittyä, käyttäydy silti asiallisesti ja pidä naamasi ummessa kun joku tyyppi pajattaa salin etuosassa. Ketään muuta ei kiinnosta kenen kanssa Mirjami lähti approsta suihkuttelemaan tai kuinka humalassa aiot olla lauantaina.
- Tässä maailmassa on muitakin kuin sinä. Kannattaa koittaa vähän tunnustella omaa pelisilmää kysymyksissä, koska ihan kaikki ei välttämättä ole relevanttia. Jos kysymyksesi ei liity luennon aiheeseen, vaan esim. siihen, miten käytetään internettiä, älä kysy luennoitsijalta ja tuhlaa aikaa kaikilta 200 kuuntelijalta. Kysy vaikka tauolla vieruskaverilta että olikos se nyt tämä linkki, josta slaidit saa auki. Joillakin luennoilla alkaa naamaan sattua kun pitää jatkuvasti facepalmata jonkun älykääpiön kysymyksiä. Vaikka sanotaankin, että ei ole tyhmiä kysymyksiä niin vähän nyt silti valoja päälle. Facepalmausesimerkki tästä.
- Kysy itseltäsi "miksi aina myöhästyn?" Akateeminen vartti on tullut fraasina tutuksi yliopistossa, eli luennon alkaessa klo 10 paikalla tulee olla klo 10:15. Silti aina pieni älykääpiöporukka lampsii paikalle vartin myöhässä. Parhaassa tapauksessa vielä take away -kahvikuppi mukana. Eikö se olisi sama asia tulla ajoissa paikalle? Itse tykkään ainakin rauhassa levittää laukkuni sisällön pöydälleni ja kirjoittaa luennon päivämäärän ja otsikon ylös ennen luennon alkua. Mitäpä jos vaikka lähtisit varttia aikaisemmin kotoa, ehtisit ostaa kahvisi ja et häiritsisi luennon alkua?
- Edelliseen liittyen: jos et jaksa osallistua, jää vain kotiin. Kyllä joku aina kirjoittaa esseet puolestasi ja kantaa sinut luennolle. Varsinkaan ryhmätehtäviin osallistuminen on täysin turhaa, sillä joku aina jaksaa tehdä ne puolestasi. Graduohjaajankin tehtävä on vain silitellä päätäsi ja antaan tsemppiä.
Mä alan olla yhä vakuuttuneempi siitä, että olet täydellinen opiskelija.
VastaaPoistaHaiskahtaa vittuilulta.
VastaaPoista